رقمی شگفت‌ انگیز در برنامه CIP ترکیه، جذب حدود 10،000 شهروند جدید فقط طی یک سال!

اخذ شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری

برنامه شهروندی از طریق سرمایه گذاری ترکیه، همواره در میان سرمایه‌گذاران به ویژه در منطقه خاورمیانه و کشورهای مسلمان محبوبیت بالایی داشته است.

دلایل اصلی آن شامل: عدم نیاز به اثبات منبع رسمی درآمد، تجربه مدیریت یا دارایی‌ها، عدم اجبار به زندگی در زمان سرمایه ‌گذاری در کشور ترکیه، عدم نیاز به داشتن دانش زبان جهت دریافت پاسپورت، و امکان سفر بدون اخذ ویزا به بیش از ۱۱۰ کشور دنیاست.

 

ارقام استثنائی در پذیرش شهروندان از طریق برنامه CIP

اکنون با توجه به ارقام اعلام شده توسط وزارت کشور ترکیه، طی یک سال گذشته، آمار پذیرفته شدگان در برنامه سرمایه گذاری به رکوردی جدید دست یافته است، یعنی تنها طی 12 ماه، تعداد خارق ‌العاده 10،000 فرد جدید از طریق پرونده‌های سرمایه گذاری‌ موفق به دریافت شهروندی شدند.

 

از سپتامبر سال گذشته، و از زمان کاهش هزینه در این برنامه، 2،611 سرمایه‌گذار و 7،351 نفر از وابستگان آن‌ها موفق به دریافت شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری شدند.

در کل، این برنامه تعداد شگفت‌انگیز 9،962 شهروند جدید را طی یک سال در آمار خود ثبت کرده است! این تعجب بدان سبب است که وزارت کشور ترکیه، دو ماه قبل، اعلام کرده بود از زمان کاهش قیمت در سال 2018 تا پایان ژوئن سال جاری، تعداد 981 سرمایه‌گذار، شهروندی خود را از طریق سرمایه گذاری در ترکیه کسب کردند.

این بدان معناست که از 30 ژوئن 2019 تا کنون مسئولین برنامه CIP ترکیه طی سه ماه حداقل به 1،630 درخواست رسیدگی کرده‌اند.

چنانچه این خبر صحت داشته باشد، که با توجه به منبع آن، شکی در مورد درستی خبر باقی نمی‌ماند، پس ترکیه در جایگاه نخست در تعداد پذیرفته شدگان پرونده های سرمایه گذاری قرار خواهد گرفت.

 

متقاضیان CIP ترکیه اهل کدام کشورها هستند؟

با اینکه وزارت کشور ترکیه، در ماه جولای، اعلام کرده بود که سرمایه گذاران ایرانی بیشترین سهم از متقاضیان را با رقم 253 متقاضی اصلی، در اختیار دارند، ولی در گزارش اخیر این وزارتخانه در مورد تعداد ایرانی‌ها عددی ذکر نشده است.

با توجه به نمودار زیر به نظر می‌آید ایرانی‌ها جزء دسته “سایر کشورها” قرار گرفته باشند.

طبق آمار جدید، عراقی ها با 327 سرمایه گذار اکنون بزرگترین گروه از متقاضیان هستند، و پس از آن 250 سرمایه گذار اهل افغانستان، و 170 سرمایه گذار از فلسطین قرار دارند.

با توجه به آمار موجود از ملیت سرمایه گذاران، در میان 15 کشور با بیشترین تعداد متقاضی، مشخصاً 12 کشور، اکثریت-مسلمان هستند.

البته آمار مربوط به سرمایه گذاران سنت کیتس و نویس، نیاز به بررسی دارد. زیرا به نظر می‌آید، این 29 متقاضی سرمایه گذاری، اصالتاً افرادی از حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا باشند.

شهروندی ترکیه

با نگاهی به تعداد سرمایه گذاران یعنی 2،611 نفر، و با احتساب حداقل رقم سرمایه گذاری یعنی مبلغ 250،000 دلار آمریکا، در کمترین حالت، ترکیه رقمی در حدود 653 میلیون دلار جمع آوری کرده است.

با توجه به آنکه سرمایه گذاری، محدود به بازار مسکن نبوده است، درصد قابل توجهی از متقاضیان، سرمایه گذاری خود را در قالب سپرده بانکی یا کسب و کار انجام داده‌اند، که حداقل رقم مورد قبول برای این منظور 500 هزار دلار آمریکا بوده است.

بنابراین، رقم واقعی سرمایه گذاری مستقیم خارجی این کشور از برنامه CIP، باید تا کنون از رقم یک میلیارد دلار گذشته باشد!

به نقل از یکی از روزنامه های معتبر ترکیه، فروش ملک به افراد خارجی در 8 ماه اول سال جاری نسبت به سال 2018، 50% افزایش داشته است. این حجم از استقبال از املاک مسکونی، یعنی درخواست 27،748 واحد مسکونی،  به دلیل اصلاح مبلغ سرمایه گذاری در سال گذشته بوده است.

با توجه به آمار مورد بررسی، به نظر می‌آید در سال جاری، علاقه به شرکت در برنامه شهروندی از طریق سرمایه گذاری ترکیه، حداقل ده برابر شده است!

چنانچه علاقه‌مند به اطلاع از روش‌های سرمایه گذاری و بهره بردن از مزایای شهروندی در کشور ترکیه هستید، می‌توانید جهت مشاوره اختصاصی یا دریافت اطلاعات بیشتر با یکی از مشاوران ما در امارات متحده عربی، دانمارک و یا کانادا ارتباط برقرار کنید. ما شما را تا دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه برای خود و افراد خانواده‌تان و انجام بهترین سرمایه‌گذاری‌ها همراهی خواهیم کرد.

چنانچه درباره چگونگی اخذ شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری، تجربه یا نظری دارید، در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات پیشنهادی

نظرتان را بنویسید

ایمیل شما محرمانه می ماند.